top of page
חיפוש

כיצד ניתן לשלב אנשים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים בחברה ובעבודה?


על-פי נתונים של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, 1 מכל 5 ישראלים הוא בעל מוגבלות או צרכים מיוחדים. קבוצה זו זקוקה לסיוע בתחומים שונים כדי להשתלב בחברה ובעבודה. בשנים האחרונות מוקדשת יותר ויותר תשומת לב לנושא זה, שמספק תועלת רבה גם לבעלות ובעלי המוגבלויות עצמם, וגם לכלל החברה בישראל. כאן בעמוד תמצאו מידע מפורט בנושא חשוב זה, כך שתוכלו לדעת מהן הדרכים לשילוב מיטבי, גם בשוק התעסוקה וגם במרקם החברתי במדינה.


מגמת התקדמות, אבל עדיין ישנם פערים

המודעות לחשיבות שילוב אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים בעבודה ובחברה מובילה להתקדמות של ממש בנושא, אולם עדיין ישנם פערים. כך למשל שיעור הזכאות לתעודת בגרות מלאה בקרב בעלי מוגבלויות נמוך בכ-20% בהשוואה לכלל האוכלוסייה. כשבוחנים את שיעור האקדמאים, ההבדל משמעותי אף יותר: באוכלוסייה הכללית הוא למעלה מ-40%, ואילו אצל בעלי צרכים מיוחדים - רק כ-20%.


פערים אלה משפיעים על שיעור ההשתתפות בשוק התעסוקה של בעלות ובעלי מוגבלויות, שעומד על כ-50% בלבד. עוד נתון שמעיד על הצורך למצוא פתרונות ייעודיים הוא שיעור בני ה-20-64 שמתקשים ליהנות מאינטראקציות חברתיות: 2 מכל 5 בעלי מוגבלויות דיווחו שהם בודדים מדי פעם או אפילו לעיתים קרובות.


הצד החיובי של המשוואה הוא הפעילות של עמותות לאנשים עם צרכים מיוחדים והידע רחב ההיקף שהצטבר בהן בנוגע לשילוב כל אדם, עם כל צורך שהוא, גם בחברה וגם בתעסוקה.


הקניית כישורי חיים מגוונים

השלב הראשון בדרך לשילוב מיטבי, עוד לפני השכלה ומיומנויות עבודה, הוא רכישת כישורי חיים מגוונים. לא מעט מבעלות ובעלי הצרכים המיוחדים מגיעים לגיל 18 ללא כישורים בסיסיים, כאלה שבלעדיהם אין דרך למצות את החיים. היעדר כישורי החיים משפיע כמובן גם על הדימוי העצמי, וכתוצאה מכך גם על היכולת לקיים קשרים חברתיים ולהצליח במקום עבודה.


בהתאם, תהליך הכשרת בוגרים עם מוגבלויות כולל הקניית כישורי חיים במגוון תחומים: היגיינה אישית, ניהול תקציב, אחזקת בית וכו'. כל אלה מייצרים בסיס מוצלח לשינוי כולל בחיים.


תעסוקה בהתאמה אישית מלאה

אנשים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים יכולים לעבוד במגוון תחומים, ולא רק במקומות עבודה ייעודיים לאוכלוסייה זו אלא גם בשוק החופשי. חלק גדול מבעלי המוגבלויות מגיע לתפקידים השונים עם מוטיבציה גבוהה מאוד להצליח, וכשנלוות לכך יכולות רלוונטיות התוצאה היא תפקוד מיטבי. במקרים רבים עובדים אלה הופכים למצטיינים, זוכים להערכה ומחמאות וכך נהנים גם מתוספת לביטחון העצמי.


המפתח הוא התאמה מדויקת. חשוב מאוד קודם כל למפות את החוזקות של האדם בעל המוגבלות, להקשיב לו ולגלות במה היה רוצה לעבוד, להבין איפה הוא עשוי להתקשות ובאופן כללי לגבש פרופיל תעסוקתי. כשהפערים בין היכולות הקיימות לבין התפקיד המבוקש ניתנים לסגירה, אפשר להקנות כלים רלוונטיים, ולאתר מקום עבודה מתאים. לאחר מכן, על-מנת למקסם את סיכויי ההצלחה של שילוב בעלי מוגבלויות בשוק העבודה, יינתן ליווי צמוד שמסייע במציאת פתרון לכל בעיה שעלולה לצוץ בתחילת הדרך.

ההכוונה, גם לעובדים וגם למעסיקים, מובילה לשביעות רצון הדדית ולמקסימום נחת.


כישורים חברתיים ופעילויות מהנות

תעסוקה מחזקת כאמור את הביטחון העצמי והדימוי העצמי. בנוסף נוצרות במסגרתה באופן טבעי אינטראקציות חברתיות. במקביל ישנן הכשרות ייעודיות בתחום שבו גם מי שאינו בעל צרכים מיוחדים מתקשה לא פעם: סדנאות המקנות מיומנויות תקשורת בין-אישית, פעילויות פנאי מהנות שבהן מתורגלים כלים שונים מהתחום החברתי כחלק אינטגרלי מהפעילות, ועוד. המאמץ המשולב, ותשומת הלב המלאה לכל אדם בכל פעילות מובילים להשתלבות מוצלחת גם בחברה - והתועלת היא של כולנו.


Comments


bottom of page